Vår hemsida använder sig av cookies. Klicka här för mer information

Jag förstår

2013-05-22

Nya medlemmar

Linköping och Kalmar kommun hälsas välkomna som nya medlemmar hos Infrastrukturkansliet.

– Tillskottet är direkt avgörande för det fortsatta arbetet, speciellt med tanke på att Linköping och Kalmar är de största kommunerna. Vi är nu sammanlagt sju kommuner och sju röster som agerar med en röst blir väldigt trovärdigt och tryggt för dem som beslutar, säger Michael Leijonhud chef på Infrastrukturkansliet.

Budskapet till de beslutande politikerna på riks- respektive regionalnivå är förbättringar på Stångådalsbanan för 925 miljoner.
– Det är ingen utopi utan snarare en rimlig kostnad som ger stor samhällsnytta, förklarar Michael

Det omfattande arbetet ska göras för att få en robustare drift, ökad livslängd, minskat underhåll och kortare restid med 30 minuter på sträckan Kalmar-Linköping. Målet är att upprustningen ska vara klar omkring 2020. När det gäller riksväg 23/34 är 2+1 väg mellan Linköping och Skeda klart, därefter väntar sträckan Kisa-Rimforsa och senare även Rimforsa-Skeda udde. Målet är att även sträckorna Målilla-Hultsfred och Hultsfred-Vimmerby ska genomföras

  • Hultsfreds kommun
  • Högsby kommun
  • Kalmar kommun
  • Kinda kommun
  • Mönsterås kommun
  • Oskarshamns kommun
  • Vimmerby kommun