Vår hemsida använder sig av cookies. Klicka här för mer information

Jag förstår

Kalmar till Linköping på två timmar och trettio minuter – en möjlighet med Stångådalsbanan

Infrastrukturkansliet riktar ett starkt fokus på Stångådalsbanan det vill säga järnvägen mellan Kalmar och Linköping. 

Ökad bärighet på Stångådalsbanan

Sedan en tid tillbaka har Trafikverket vidtagit åtgärder för att öka bärigheten på Stångådalsbanan mellan Linköping och Hultsfred.

Idag är banan klassad för 22,5 tons axellast och 6,4 tons metervikt på sträckorna Linköping - Bjärka-Säby och Kisa - Hultsfred samt för 20 tons axellast och 6,4 tons metervikt mellan Bjärka - Säby och Kisa. 22,5 tons axellast och 6,4 tons metervikt är samma bärighet som större delen av Sveriges järnvägsnät. Detta innebär att det åter är möjligt att köra fullt lastsade godståg från exempelvis Kisa och Södra Vi via Hultsfred och vidare ut på Sveriges och Europas järnvägsnät.

Visste du att:

80 km av banan har redan idag helsvetsat spår.
Senast gjordes drygt 3 km i höjd med Målilla.
Innebär att det återstår drygt 150 km att åtgärda vilket vi jobbar intensivt på att förverkliga.
Viktigt för komforten ombord, minskad störning för närboende samt minskat slitage på tågen.

 

 

 

Läs vår utredning här!


Klicka på publikationen nedan.


Kort version, klicka här >>

 


Lång version, klicka här >>

  • Hultsfreds kommun
  • Högsby kommun
  • Kalmar kommun
  • Kinda kommun
  • Linköpings kommun
  • Mönsterås kommun
  • Oskarshamns kommun
  • Vimmerby kommun